Platforma Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS) to narzędzie, które ułatwia dostęp do usług świadczonych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Jednym z jego najważniejszych elementów jest portal PUE, dzięki któremu załatwisz większość spraw przez internet.
Dzięki PUE możesz:
- przejrzeć dane zgromadzone w ZUS,
- przekazać dokumenty ubezpieczeniowe,
- składać wnioski i otrzymywać na nie odpowiedzi,
- zadawać pytania i otrzymywać odpowiedzi z ZUS,
- umawiać się na wizyty w jednostce ZUS.
Jeśli jesteś osobą ubezpieczoną (np. pracownikiem)
Możesz sprawdzić swoje dane zapisane na koncie w ZUS, masz również dostęp do informacji o stanie konta ubezpieczonego oraz do informacji o wystawionych zwolnieniach lekarskich.
Jeśli jesteś płatnikiem składek (np. przedsiębiorcą)
- Możesz skorzystać z aplikacji ePłatnik, za pomocą której m.in. zgłosisz pracownika do ubezpieczeń, wypełnisz i przekażesz dokumenty rozliczeniowe z wykorzystaniem danych z bazy ZUS.
- Możesz złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu i odebrać go na PUE.
- Możesz złożyć wniosek o stan konta.
- Możesz złożyć wniosek o zwrot nadpłaty.
- Możesz na bieżąco sprawdzić swoje płatności.
- Możesz przeglądać i pobierać zwolnienia lekarskie (e-ZLA).
Jeśli jesteś świadczeniobiorcą
- Masz dostęp m.in. do formularza PIT 11A, czyli informacji o dochodach uzyskanych od ZUS lub do formularza PIT 40A, czyli rocznego obliczenia podatku przez ZUS.
- Możesz zarezerwować wizytę. PUE podpowie adres jednostki ZUS zgodnej z Twoim adresem zamieszkania.
- Możesz też złożyć wniosek o zmianę swoich danych.
PUE udostępnia również tzw. profile profesjonalistów: lekarza i komornika.
Ważne!
Aby móc wysyłać przez PUE wnioski, pisma i dokumenty (w tym dokumenty ubezpieczeniowe) musisz mieć profil zaufany ePUAP bądź podpis elektroniczny (potwierdzony certyfikatem kwalifikowanym).
Dodatkowe usługi
W ramach PUE ZUS możesz skorzystać również z:
- Centrum Obsługi Telefonicznej (COT– tel. 22 560 16 00) – infolinii, która umożliwia:
– bez autoryzacji – osobom, które nie mają konta na PUE – uzyskanie informacji ogólnych,
– po autoryzacji – osobom, które mają konto na PUE:
– otrzymywanie informacji o danych zapisanych na kontach w ZUS,
– składanie wniosków i reklamacji,
– rezerwowanie wizyt w wybranej placówce ZUS.
Uwaga!
Jeśli chcesz uzyskać szczegółowe informacje od konsultantów COT, podaj login i numer PIN, który otrzymałeś podczas aktywacji kanału dostępu do COT (możesz to zrobić w „Panelu ogólnym” w zakładce „Ustawienia”).
Konto PUE ZUS możesz założyć w dowolnej jednostce ZUS. Sala obsługi klienta. Koniecznie zabierz z sobą dowód osobisty.
Obowiązkowy profil na PUE ZUS od 1 stycznia 2023 r.