Skip to content

Platforma Usług Elektronicznych (PUE ZUS)

Platforma Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS) to narzędzie, które ułatwia dostęp do usług świadczonych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Jednym z jego najważniejszych elementów jest portal PUE, dzięki któremu załatwisz większość spraw przez internet.

Dzięki PUE możesz:

  • przejrzeć dane zgromadzone w ZUS,
  • przekazać dokumenty ubezpieczeniowe,
  • składać wnioski i otrzymywać na nie odpowiedzi,
  • zadawać pytania i otrzymywać odpowiedzi z ZUS,
  • umawiać się na wizyty w jednostce ZUS.

Jeśli jesteś osobą ubezpieczoną (np. pracownikiem)

Możesz sprawdzić swoje dane zapisane na koncie w ZUS, masz również dostęp do informacji o stanie konta ubezpieczonego oraz do informacji o wystawionych zwolnieniach lekarskich.

Jeśli jesteś płatnikiem składek (np. przedsiębiorcą)

  1. Możesz skorzystać z aplikacji ePłatnik, za pomocą której m.in. zgłosisz pracownika do ubezpieczeń, wypełnisz i przekażesz dokumenty rozliczeniowe z wykorzystaniem danych z bazy ZUS.
  1. Możesz złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu i odebrać go na PUE.
  2. Możesz złożyć wniosek o stan konta.
  3. Możesz złożyć wniosek o zwrot nadpłaty.
  4. Możesz na bieżąco sprawdzić swoje płatności.
  5. Możesz przeglądać i pobierać zwolnienia lekarskie (e-ZLA).

Jeśli jesteś świadczeniobiorcą

  • Masz dostęp m.in. do formularza PIT 11A, czyli informacji o dochodach uzyskanych od ZUS lub do formularza PIT 40A, czyli rocznego obliczenia podatku przez ZUS.
  • Możesz zarezerwować wizytę. PUE podpowie adres jednostki ZUS zgodnej z Twoim adresem zamieszkania.
  • Możesz też złożyć wniosek o zmianę swoich danych.

PUE udostępnia również tzw. profile profesjonalistów: lekarza i komornika.

Ważne!
Aby móc wysyłać przez PUE wnioski, pisma i dokumenty (w tym dokumenty ubezpieczeniowe) musisz mieć profil zaufany ePUAP bądź podpis elektroniczny (potwierdzony certyfikatem kwalifikowanym).

Dodatkowe usługi

W ramach PUE ZUS  możesz skorzystać również z:

  1. Centrum Obsługi Telefonicznej (COT– tel. 22 560 16 00) – infolinii, która umożliwia:
    – bez autoryzacji – osobom, które nie mają konta na PUE – uzyskanie informacji ogólnych,
    – po autoryzacji  – osobom, które mają konto na PUE:
    – otrzymywanie informacji o danych zapisanych na kontach w ZUS,
    – składanie wniosków i reklamacji,
    – rezerwowanie wizyt w wybranej placówce ZUS.

Uwaga!
Jeśli chcesz uzyskać szczegółowe informacje od konsultantów COT, podaj login i numer PIN, który otrzymałeś podczas aktywacji kanału dostępu do COT (możesz to zrobić w „Panelu ogólnym” w zakładce „Ustawienia”).

Konto PUE ZUS możesz założyć w dowolnej jednostce ZUS. Sala obsługi klienta.  Koniecznie zabierz z sobą dowód osobisty.

Obowiązkowy profil na PUE ZUS od 1 stycznia 2023 r.

pue zus